A Ray Ban története 1929-ben kezdődik, amikor az USA légiereje megbízást adott a New York-i székhelyű Bausch & Lomb cégnek egy speciális, kifejezetten pilótáknak készülő napszemüveg kifejlesztésére. A kérésük az volt, hogy a pilóták erős napsütésben akár a felhők felett is letudják olvasni a repülőgép műszereit, a lehető legtisztábban lássák egymást és az ellenség repülőgépeit. Napszemüveg nélkül fejfájásra, hányingerre, panaszkodta k a pilóták.
Több éves kutatómunka eredményeként 1937-ben született meg a Ray Ban Aviator napszemüveg. A 8 év fejlesztő munka soknak tűnik de akkoriban a napszemüveg nem létező fogalom volt, gyakorlatilag a nulláról kezdték a fejlesztést.
Ez a szemüveg nem csak elérte, de több ponton túl is teljesítette az USA Air Force által megszabott különlegesen szigorú katonai, optikai és egészségvédelmi követelményeket.
A Ray Ban Aviator napszemüveget – a második világháború alatt – Douglas McArthur tábornok, a Csendes óceáni szövetséges erők főparancsnoka tette igazán híressé.
Ő kizárólag a Ray Ban Aviator Large Metal napszemüvegben nyilatkozott az újságíróknak, ezzel rengeteg újság cikkben, fotón szerepelt.
1939-től az Amerikai hadsereg összes katonája számára elérhető lett a Ray Ban napszemüveg.
Akkora volt az igény a lakosság részéről, hogy megkezdték a lakossági forgalmazását az USA piacán, első ára 3,7 dollár!
Közben folyamatosan új keret formák, lencsék készültek.
1939-ben dobták piacra a G-15 üveg lencsét ami a mai napig is kapható. A lencse etalonnak számít a mai napig a napszemüveg lencsék között.
1939-ben piacra dobták az Ray Ban Outdoorsman formát. Itt a pilóta forma megmaradt és egy műanyag homloktámasz került a keret tetejére. Vadászoknak, horgászok ajánlották ezt a keretet.
1940-ben a szín átmenetes lencse volt az újdonság. Előnye, hogy alul világosabb volt a lencse így a műszerfalon a kijelzőket tisztábban lehetett leolvasni.
1952-ben készült el a 2. klasszikus, a Ray Ban Wayfarer forma. Hamar népszerű lett köszönhetően James Dean 1955-ben bemutatott Rebel Without a Cause című filmjének.
A Ray Ban napszemüvegek sikerét nagyban maghatározta az, hogy rengeteg Hollywoodi filmben szerepelt. Így státusz szimbólummá vált.
Itt lett egyértelmű, hogy a szemüveg/napszemüveg öltöztet. Karakteressé teszi viselőjét.
1965-ben megjelent a Ray Ban Olympian népszerűségét Peter Fonda emelte az Easy Rider c. filmben.
1968-ban a Ray Ban Balorama debütált melyet Harry Callahan rendőr viselt a Magnum Force filmben.
1975-ben jelent meg a fényre sötétedő lencse (photocromatic)
1980-ban jelent meg a polarized lencse a Ray-Ban kínálatában
1997-ben bemutatott Man in Black c. filmben a Ray Ban Predator 2 napszemüveget viselte Will Smith és Tomy Lee Jones
2009-től kapható a szín átmenetes polarized Ray-Ban lencse
2016-tól gyártják a Chromance Ray-Ban lencséket, kontrasztosabb élesebb a kép ebben a lencsében
A Ray Ban rengeteg új, máig kapható modellt alkotott a teljesség igénye nélkül : Justin, Clubmaster, Caravan, New Wayfarer, Jackie Ohh, Erika, Round, Andy.
A keretek anyaga változó: sárgaréz ötvözet, szálcsiszolt saválló, titanium, carbon és a műanyag legújabb keverékei.
A Ray Ban napszemüvegeket zenészek is kedvelték, viselték: Guns’n Roses, Bob Marley, Bob Dylan.
A Brand népszerűségét a katonák, színészek, zenészek nagyban segítették. Ugyanakkor a felhasznált anyagok minden esetben a legjobb minőségüek voltak,
Aki teheti próbáljon fel egy Ray Ban napszemüveget és érezni/látni fogja a különbséget.
A Bausch & Lomb amerikai nagy vállalat 1999-ben eladta az Olasz Luxotica Group részére a Ray Ban napszemüveg forgalmazását és gyártását 640.000.000 milló dolláros áron!
Ray Ban napszemüvegek teljes választéka itt.
Deák Ferenc
Polar Vision Kft
e-napszemuveg.hu